Monday, January 16, 2012

Kisah si batang

Kemeriahan di stadium akan menjamin penyokong utk kembali bertandang. Flare, Big flags, Giant banners adalah antara penyumbang kpd kemeriahan stadium.

Tp, guane nok kibor bendera kalu batang bendera dokleh masuk stadium?!! bodo punye org, ikut sgt ke fam bangsat. [AW]
Dengor cite lepas ning dok buleh bawak masuk batang kayu ke SSINS. Saudara2 diatas sana tahu dok batang kayu tu nok buat mende? Bukang nok katok pale org, bukang nok libas ke player kalu kaloh. Batang kayu tu utk kibar BENDERA dan PANJI negeri TERENGGANU! Negeri kebanggaan kite! Sepanjang setahun UT di SSINS, pernoh ker dgr kes org kena bahang ngan batang kayu?
Kalu kat stadium Shah Alam dok heran lah. Dari dulu mmg dok buleh bawak masuk batang kayu. Kalau takut jadi pergaduhan, kat luar stadium lagi byk pergaduhan. Bukan setakat batang kayu, batu bata pon buleh plekong!
Kat stadium negeri lain, dengor crite sampai ada dok buleh bawak masuk 'hailer'. Takut berlawan dengan pembesor suara stadium kot. Pastu kat sebuah negeri di utara Malaysia, harga tiket yang ditetapkan adalah RM10! Walhal persatuan negeri sanggup menurunkan harga tiket bagi membuka ruang untuk penyokong datang beramai2. Tp terpaksa akur dengan kuasa org2 atas yang mahu harga tiket seragam disetiap negeri. Besor ngat kuasa org atas!
Bayangkan sokongan tanpa Panji Bendera sebagai tanda kemegahan dan sayang kepada pasukan.
Hottoh! Kalu Embong kabo ker Mok Joh, ngamuk lagi lah dia. Baru yer nok sejuk lepas kes player import hari tu. Tp Embong slalu gok nmpok Mok Joh bahang anok dia hok degil ngan batang kayu.
Bila penyokong tidak dibenarkan untuk menyuarakan 'semangat' dalam sokongan kepada pasukan, apa lagi yang kita boleh buat? Duduk sambil rilek2, tunggu pasukan menjaringkan gol? Kalau ini yang kita mahukan, Embong buleh bagi perumpamaan bagi situasi mcm ni. Macam makan tapi tak kenyang, Macam kawin tapi tak boleh ehem2 ngan isteri. Hottoh! Bila mana tahap mcm ni yang jadi, mana klimaks menonton bolasepak?
Embong nak kongsi pengalaman menonton perlawanan bola sepak di Singapore tahun lepas. Time tu Malaysia vs Etoile FC [kelab dari Perancis yang bermain di Liga-S]. Bila sampai jer di Stadium Jalan Besar, mcm2 undang2 yang kena ikut. Tak boleh bwk masuk drum, tidak boleh bawak masuk batang bendera, tidak boleh gantung banner, tidak boleh berdiri dan lain2. Lepas bincang, pujuk rayu pegawai sana, baru dia bagi bawak masuk drum dengan berdiri untuk chanting. Gitu ker hok kita mahu?
Sinar Harian
Cer baca nurkilan Ultras Perlis [Brigate Gialloblu]
http://bgb-perlis.blogspot.com/2012/01/stretford-end-sebuah-sejarah-ringkas.html
Apabila KAPITALIS menguasai bola sepak, mereka yang mencipta wang ringgit dari bola sepak akan kuasai segalanya! Tangan kedada, pandang keatas.. Tanya diri sendiri. Adakah ini keputusan yang betul atau undang2 BANGSAT yang kita mahu praktikkan?!
Panji Ultras Tranung akan tetap dipertahankan!

1 comment:

  1. bro..
    dh follow bro punye blog,..
    jom follow blog saya plakk :)

    ReplyDelete